فیلم | ظاهر و عبارات قرآن قابل فهم است
کد خبر: 4208361
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۷
‌نمی از باران/ ۲۰

فیلم | ظاهر و عبارات قرآن قابل فهم است

به مناسبت ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن، نکات قابل توجهی از مباحث مختلف قرآن کریم با کارشناسی سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم با عنوان «نمی از باران» در قالب درس‌گفتار ارائه می‌شود. در ادامه قسمت بیستم این مجموعه با عنوان «ظاهر و عبارات قرآن قابل فهم است» را مشاهده می‌کنید.

دکتر سیدمحسن میرباقری، مفسر قرآن کریم در قسمت بیستم از مجموعه درس‌گفتار «نمی از باران» درباره ظاهر عبارات قرآن کریم می‌گوید: ظاهر قرآن کریم یک کتاب عظیم‌الشأن و جامع است که حقایق را در بردارد و دارای اعجاز است.

ظاهر قرآن کریم نور است «قَدْ جَاءَكُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ وَكِتَابٌ مُبِينٌ ؛ قطعا براى شما از جانب خدا روشنايى و كتابى روشنگر آمده است» و این کتاب، نور و رحمت پروردگار است. ظاهر قرآن کریم با عبارت عربی مبین نازل شده است، قرآن می‌فرماید «إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ قُرْآنًا عَرَبِيًّا، ما آن را قرآنى عربى نازل كرديم». إِنَّا کلمه جمع است پس قرآن از عالم بالا نازل شده و کلام‌الله است. آیه 6 سوره توبه از قرآن کریم به کلام‌الله تعبیر می‌کند «حَتَّى يَسْمَعَ كَلَامَ اللَّهِ؛ قرآن کلام خداوند است» این عبارات، عبارات آسمانی است و این عبارات در حد اعجاز است.

ظاهر قرآن یعنی همین عبارات عربی مبین «لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ» است. ظاهر قرآن و عبارات قرآن قابل فهم است، برخی از اهل حدیث هم در شیعه و هم اهل سنت می‌گویند باید حدیثی در کنار آیه باشد تا معنی آیه را بفهمیم، اگر این‌گونه باشد قرآن از حجیت ساقط می‌شود و تمسک به قرآن ممکن نیست. قرآن قابل فهم است، زیرا خود قرآن می‌گوید آن را عربی نازل کردیم برای اینکه بفهمید.

ظاهر قرآن قابل فهم است و آنچه که فهمیده می‌شود حجت است. یعنی آنچه که از این ظاهر الفاظ می‌فهمیم، الفاظ روشن طبق قواعد عربی مبین است و فهم ما، بین ما و خدا حجت است.

انتهای پیام
captcha